FAQ / Vanliga frågor

Generellt

Vad är Kickback?

Kickback är ett fördelsprogram för näthandel som ger dig pengar tillbaka när du handlar i över 300 nätbutiker. Priset på det du köper förblir detsamma, men du får efteråt återbetalning på ditt köp och din uppsparade cashback överförs automatiskt till ditt bankkonto en gång i månaden. Det är självklart helt gratis, tryggt och inte bindande att bli medlem hos oss. Kickback.se är en del av Schibsted Media Group som också äger Aftonbladet, SvD och Blocket.

Hur fungerar det?

Det är väldigt, väldigt enkelt. Du registrerar först ett konto och loggar sedan in på Kickback.se. Därefter letar du upp önskad butik och klickar dig in på butiken via KickBack.

Priserna i butiken är samma, men du får i efterhand cashback in på kontot hos oss. En gång i månaden överförs dina godkända cashbacks direkt till ditt bankkonto. Kickback är inte involverade i det faktiska köpet som äger rum på nätbutikens hemsida. Dina intjänade cashback kommer inte att visas i nätbutiken, utan du får dem i efterhand via KickBack.se.

Hur ges cashback?

Cashback ges i olika former. Några av våra partners ger en fast cashback för varje köp, medans andra ger cashback beräknad utifrån köpesumman. Denna cashback ger Kickback.se tillbaka till dig som medlem. Du hittar mer information om vilken cashback som ges av butiker i butik översikten. Var uppmärksam på att de flesta av våra partners beräknar cashback utifrån sin omsättning, vilket betyder att moms och frakt dras av.

Var kan jag se hur mycket cashback jag har?

Du kan alltid se hur mycket cashback du har genom att logga in på Kickback.se. Du hittar ditt saldo inne på din profil. Var uppmärksam på att det kan ta upp till 2 veckor innan all cashback blir registrerad från nätbutikerna.

Hur mycket är 1 cashback i kronor?

Vi vill inte att det skall vara komplicerat och förvirrande med poäng, bonussystem och annat hos oss. Hos oss är 1 cashback = 1 krona.

Vad kan jag använda mina cashback till?

Varje månad överför vi automatiskt dina intjänade och godkända kickback till ditt bankkonto. Självklart är detta helt kostnadsfritt!

Kostar det någonting att bli medlem?

Nej, det är självklart helt kostnadsfritt att bli medlem hos KickBack.se. Nätbutikerna betalar oss i provision när kunder gör ett köp, vi delar sedan denna provisionen med dig.

Vilka är Kickback?

KickBack.se drivs av det norska företaget KickBack AS (NO993 389 986MVA). Kickback AS ägs av Schibsted Media Group som också äger Aftonbladet, SvD, Blocket, Prisjakt och många fler spännande företag.

Köp och cashback

Hur handlar jag för att få cashback?

Det är enkelt att använda KickBack och du kan tjäna cashback på två olika sätt. Antingen hittar du din butik via KickBack.se och besöker butiken via våran hemsida innan du handlar. Alternativt kan du installera vår plugin för Chrome, Firefox, Safari, Internet Explorer eller Opera. Med vår plugin blir du automatiskt påmind om du är inne i en butik som erbjuder cashback och du kan aktivera KickBack direkt inne i nätbutiken. Det är viktigt att du alltid besöker en butik via KickBack.se eller använder vår plugin för att cashback ska registreras på ditt köp.

Vad händer om jag returnerar/byter en vara eller ändrar min beställning?

Om du returnerar/byter en vara kommer beställningen bli raderad hos oss. Alltså, så kommer du inte få cashback på beställningen. Är du osäker på delar av din beställning rekommenderar vi dig att beställa produkterna separat.

Hur fungerar KickBack.se med abonnemang?

Beställer du till exempel en resa, räknas beställningen som EN transaktion. Beställer du ett mobilabonnemang, räknas beställningen som EN transaktion. Löpande kostnader på ett abonnemang ger inte cashback.

Hur fungerar cashback med rabattkoder?

Du kan inte kombinera cashback med rabattkoder som du hittar någon annanstans än på KickBack.se. Du kan inte använda koder som du fått i butikernas egna nyhetsbrev till exempel.

Hur fungerar cashback med presentkort?

Du får oftast inte cashback när du betalar med ett presentkort i en nätbutik.

Vad betyder preliminär, registrerad, bekräftad och avvisad?

Ett köp kan ha fyra olika statusar och detta uppdateras automatiskt av nätbutikerna:

  • Preliminär - Vi har fått information om att du har gjort ett köp, men inte tillräckligt mycket information så att vi kan räkna ut cashback. Alla butiker ger oss inte denna informationen, i de flesta tillfällen kommer köpet inom några timmar ha statusen “Registrerad”
  • Väntar - Köpet är registrerat och väntar på godkännande och betalning från butiken
  • Bekräftad - Köpet är godkänt, betalad av butiken och klar för utbetalning
  • Avvisad - Köpet har blivit avvisat av butiken. Vanligtvis beror detta på att du har returnerat/bytt varan eller använt en rabattkod i samband med köpet.

Min cashback har inte blivit registrerad - vad gör jag?

I de flesta tillfällen registreras cashback inom några få timmar, men det kan ta upp till 48 timmar innan cashback syns på ditt konto. Om cashback inte blir registrerat hos oss, så har köpet inte blivit godkänt av vår tredje parts leverantör. Bakomliggande orsaker kan bland annat vara:

  1. Du har använt en rabattkod som inte finns på KickBack.se
  2. Du har besökt andra hemsidor (e.g. prisjämförelse, Google etc.) efter att du klickat dig in på butiken via KickBack.se
  3. Du använder en programvara som blockerar annonser, cookies och spårning (Adblock, Ghostery, uBlock, 1Blocker etc)
  4. Du har betalat med ett presentkort i butiken
  5. Du har avbeställt eller returnerat ordern
  6. Tekniska problem hos butiken

Kolla att dina inställningar är riktiga innan du handlar och att du handlar direkt efter du har klickat dig in på butiken via KickBack.se. Du kan kontakta vår kundservice upp till 3 månader efter ett köp och anmäla att du saknar cashback.

Hur kan jag säkerhetsställa att mina köp registreras hos er?

I de flesta tillfällen så registreras köpen utan problem hos oss. Men ibland uppstår fel och för att minimera risken bör du alltid kontrollera följande innan du handlar:

  1. Försäkra dig om att du inte har installerat en programvara eller inställningar som blockerar cookies (e.g. Adblock, Ghostery, uBlock etc)
  2. Klicka precis innan du ska handla - klicka på nytt om du skall handla flera gånger
  3. Använd inte rabattkoder som kommer från andra ställen än KickBack.se

Hur ser jag om jag har Adblock installerat?

Programvaror som blockerar spårning leder till att våra samarbetspartners inte vet att du kom från KickBack.se. Du måste därför alltid använda en webbläsare utan dessa programvaror eller slå av dem tillfälligt.

Exempel på programvaror som raderar spårning: AdBlock, Avast!, Ghostery, Disconnect med fler.

För att se om du har en programvara som blockerar spårning installerad gör du följande:

  • Firefox: Klicka på följande länk about:addons
  • Google Chrome: Klicka på följande länk chrome://extensions/
  • Internet Explorer: Gå till inställningar, klicka på “Manage Add-ons”. Se under “Toolbars and Extensions”, och “Tracking Protection”
  • Safari: Gå till Safari-menyn, välj Inställningar (Preferences). Välj därefter Extensions

Jag har fått fel cashback - vad gör jag?

Våra partners rapporterar ordervärdet minus MVA och frakt tillbaka till oss. Ordervärdet som cashback räknas ut från är därför lägre än priset du betalade i butiken. Om du fortfarande menar att du fått fel cashback, ber vi dig ta kontakt med kundservice.

Jag har fått 0,- i cashback på min beställning:

Cashback räknas ut i hela kronor. Om ordervärdet var så lågt att cashback blev under en krona, får du inte cashback på detta köpet.

Utbetalning

Hur fungerar bankutbetalningar?

Om du uppger bankkonto, adress och födelsedatum inne på dina sidor så kommer vi automatiskt att göra en utbetalning med intjänade och godkända cashback till ditt konto en gång i månaden.

När kommer utbetalningen?

Bankutbetalningar görs via Danske Bank den sista måndagen varje månad. Det tar oftast en dag innan utbetalningen syns på ditt konto. Avsändare är “KICKBACK AS”. Faller utbetalningen på en röd dag, betalar vi ut nästkommande vardag.

Hur raderar jag mitt konto?

Om du önskar att radera ditt konto så gör du det inne på "Mitt konto" under "Användarinställningar". Vänligen notera att du kommer förlora all innestående cashback och annan information kopplad till ditt konto.